dinsdag 17 december 2013

Moe van werken of van piekeren?




Het mooiste preekfragment aller tijden: Augustinus (354-430), bisschop van Hippo Regius

Wie is er nu niet afgemat in deze wereld? Kan iemand mij zeggen wie er niet afgemat is van het werken of van het piekeren?
De arme is afgemat van het werken, de rijke van het piekeren. De arme is afgemat omdat hij streeft naar bezit, de rijke omdat hij streeft naar behoud. En omdat hij ook nog winst wil maken, is de rijke nog veel afgematter.
Je draagt dus in feite je eigen last: de zonden waaronder je gebukt gaat. En toch probeer je je te verheffen, ondanks het enorme gewicht van de zonden. En je trots zwelt op, ook al ben je zwaar beladen.

Daarom zegt de Heer... Nou, wat zegt Hij? Juist, ’Ik zal u verkwikken. Neem mijn juk op en leer van Mij.’ Wat kunnen we dan van U leren, Heer?....

Mens, kom tot jezelf, breng jezelf terug tot de nederigheid van Christus en blaas jezelf niet op tot je van trots uit elkaar barst.

"Prachtig niet? Deze woorden zijn 2000 jaar oud en de wereld is niets veranderd. Dan zal het antwoord ook nog wel gelden; mens kom tot jezelf en blaas jezelf niet op tot je van trots uit elkaar barst", lieve groet Diana Vergouwen – SQ Bewust (die ook wel eens last heeft van een opgeblazen ego hoor; niets menselijks is ons vreemd)


Hulp nodig om tot jezelf te komen? Bel 023-7432943 of mail mij voor een afspraak


Geen opmerkingen:

Een reactie posten